El Govern impulsa el projecte de perllongament de la línia R5 de Ferrocarrils entre Manresa i Santpedor
[Nota de premsa del Govern] El Govern avança en el seu compromís de desplegar actuacions que ajudin a configurar la mobilitat futura del país i, en el decurs de la reunió de la Taula de Mobilitat del Bages, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas i Alcantarilla, va anunciar dijous que el Departament de Territori licitarà properament la redacció de l’estudi informatiu del perllongament de la línia R5 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) entre Manresa, des de la futura estació de Parc Tecnològic, i Santpedor.
El projecte de perllongament de la línia Barcelona – Manresa de FGC forma part de l’anàlisi de factibilitat del tren-tramvia del Bages que actualitza un estudi sotmès a informació pública l’any 2009. “El primer dels quatre estudis de factibilitat que hem elaborat a Catalunya i que presentem públicament”, ha emfasitzat Sanglas.
El cost estimat de l’obra civil i el projecte d’instal·lacions en base a l’estudi de factibilitat és d’uns 17 MEUR, i els treballs de redacció es preveu que es desenvolupin entre els anys 2025 i 2026. D’altra banda, el mateix anàlisi preveu la implementació, l’any 2025, de millores de bus entre en el corredor entre Sant Joan Vilatorrada, Manresa, Sant Fruitós de Bages i Navarcles.
L’objectiu d’aquestes accions és millorar la mobilitat dels municipis del Bages, així com la connectivitat de la comarca amb l’àrea de Barcelona. “Necessitem una oferta de transport públic competitiva que permeti reduir la demanda de desplaçaments en vehicle privat”, ha sostingut el secretari. Així mateix, el conjunt d’actuacions responen a la voluntat del Govern de potenciar el transport públic i, especialment, aprofitar infraestructures ferroviàries existents, com és l’actual ramal de mercaderies. Un punt, com ha assenyalat Marc Sanglas, on el Departament està “treballant activament amb les dues xarxes existents: la de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i la de Rodalies – ADIF”.
De fet, la presència de l’actual ramal de mercaderies, en desús en una gran part i sense electrificació, és el què ha provocat que el Govern aposti per tirar endavant aquest estudi informatiu, una figura administrativa prèvia a la construcció de qualsevol infraestructura, tot i que l’estudi de factibilitat, en la seva globalitat, no donava uns resultats positius des del punt de vista socioeconòmic.
Tot i això, l’estudi també detecta que, amb el canvi d’hàbits que pot provocar l’aposta del Govern per aquesta línia, amb l’actual ampliació ja prevista, pot significar un increment en la seva demanada. De fet, l’estudi preveu un increment del 37% de les validacions amb l’ampliació fins a l’àmbit del parc de l’Agulla i del 56%, en tot l’àmbit, si s’arriba a Santpedor. Aquest fet, i la presència ja d’una infraestructura ferroviària, ha estat clau en la decisió final.
Pel que fa a les millores del servei de bus del corredor de Sant Joan de Vilatorrada, es preveu un increment de la demanda de 130.000 viatges any.