Santpedor inspecciona tots els bancs i caixes del municipi
El passat dia 5 de febrer la Policia local de Santpedor va inspeccionat les diferents entitats financeres de la població juntament amb una tècnica de Consum de la Diputació de Barcelona, amb la finalitat de comprovar si complien les obligacions que defineix el Codi de Consum de Catalunya. La policia local és la més propera als veïns de Santpedor i la que ha de vetllar pels seus drets, i dins de les seves funcions de control i inspecció en matèria de policia administrativa, es va realitzar aquesta inspecció.
Â
Les entitats bancà ries es consideren serveis bà sics, que tenen un impacte molt directe en el consumidor, i per aquest motiu tenen l’obligació, en virtut del principi de transparència i informació envers l’usuari, de complir amb uns requisits fonamentals com són els que s’han comprovat en aquesta inspecció.
Es van inspeccionar un total de 8 entitats financeres del municipi, de les quals tres entitats complien totes les obligacions derivades del Codi de Consum com a entitats prestadores de serveis bà sics, i en la resta d’entitats, es van detectar diferents infraccions. Les entitats que reunien totes les condicions han estat el Banc Popular, el Banc Sabadell, i la Caixa de Sabadell.
Â
Durant la inspecció es va comprovar si disposaven de rètol informatiu de full de reclamacions, i a més, si disposaven de fulls de reclamacions a l’oficina a disposició dels clients. Un total de tres entitats o no disposaven de fulls de reclamació o no tenien visible el rètol anunciador de tenir a disposició els fulls de reclamació.
Â
També s’ha verificat que les entitats bancaris tinguessin visible l’horari d’obertura de l’establiment. En aquest cas, totes les entitats complien aquesta obligació.
Â
Les entitats han de tenir a la vista del consumidor, els preus que apliquen per comissions i interessos en les operacions més habituals, i en aquest terme s’han detectat que un total de tres entitats, no tenien exposats al públic aquesta informació, tot i que hi estan obligats pel Codi de Consum i per la normativa del Banc d’Espanya i altres directrius europees. Aquesta és una infracció greu, ja que no s’informa a l’usuari d’aspectes importants i que poden tenir una repercussió econòmica a l’usuari, i que  atempta contra el dret de transparència i informació vers el consumidor.
Â
En els propers dies es procedirà a proposar la incoació dels diferents expedients sancionadors a les entitats financeres infractores, per les diferents infraccions greus detectades durant la inspecció. Pel que fa a les infraccions lleus es donarà un perÃode de quinze dies per esmenar-ho.
Â
El proper dia 20 de febrer de 2013, la policia local juntament amb la Diputació de Barcelona organitzarà una xerrada informativa adreçada als veïns de Santpedor, per tal d’informar sobre quin són els drets que tenen davant les entitats financeres i sobre la venda de serveis bà sics a domicili.