Davant la voluntat de la ciutadania d'oferir suport a la població afectada pel conflicte i a fi de centralitzar tots els esforços en fer-ho de la forma més efectiva possible, l’Ajuntament de Santpedor fa públiques les directrius de la Direcció General de Migracions, Refugi i Antiracisme (DGMRA), establertes pel Departament d'Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya en data 7 de març de 2022.
Recurs d’acollida
A dia d’avui, Creu Roja és l’entitat que gestiona i lidera el programa de refugi a nivell estatal, s’han obert més places i s’espera l’obertura de més places i de la creació d’un macro-centre a Catalunya, però encara no se n’ha especificat la ubicació.
Tots els ucraïnesos s’hauran de derivar a Creu Roja, on s’allotjaran als recursos de la fase zero d’acollida de protecció internacional.
Les persones acollides a territori temporalment: si les persones que acullen, siguin familiars o voluntaris, no poden assumir-ho per molt de temps, es realitzarà la derivació també a Creu Roja.
Les persones que es troben acollides pels albergs de joventut: persones que ja es trobaven aquí a Catalunya en el moment que es va iniciar el conflicte. La Generalitat ofereix de manera temporal allotjament i manutenció, així com assistència mèdica i psicològica. L’accés als albergs es coordina amb el Consolat General d’Ucraïna a Barcelona gc_esb@mfa.gov.ua , tel. +34 934028956, tel. d’Emergència +34 620641324
Oferiment residencial d’acollida
En aquests moments, l’acollida d’aquestes persones es fa mitjançant les entitats especialitzades que col·laboren en el programa de refugi i que ofereixen els serveis necessaris. L’oferiment residencial cal comunicar-lo al comitè i aquest el tindrà present per si cal disposar-ne en un futur en cas de les eventuals necessitats que puguin sorgir: comiteacollida.igualtat@gencat.cat
Acollida de menors
S'ha creat un circuit d’urgència per a l’acolliment de menors d’edat d’Ucraïna sense tutors legals, amb l’objectiu d’agilitzar i simplificar aquest procediment.
Per a ser família d’acollida, la persona qui acull també pot posar-se en contacte amb la Direcció General d’Atenció a la Infància o amb l’Institut Català de l’Acolliment i l’Adopció: icaa.dso@gencat.cat i dgaia.dso@gencat.cat
Tothom que ja estigui amb menors ucraïnesos sense tutors legals cal trucar al telèfon d’Infància Respon 116 111.
Es farà una primera valoració i un estudi provisional de la família d’emergència (contacte amb la família, visita al domicili i entrevista, i emissió de l’informe).
Acompanyament psicològic i assessorament jurídic Si es necessita acompanyament psicològic, servei d’intèrpret i assessorament jurídic es pot escriure al formulari d'Immigració i refugi.
Servei primera acollida
Empadronament
L’empadronament es continuarà realitzant per la via formal, cal tenir en compte que aquelles persones que no disposen de passaport o que el tinguin caducat, hauran de demanar cita al Consolat per sol·licitar la renovació.
Recollida materials i aliments
Les campanyes de recollida d’aliments, roba o medicaments tenen la dificultat del transport, cost i temps. La Generalitat recomana canalitzar qualsevol mena de suport a través d’entitats expertes en la matèria, atenent la seva capacitat de fer accions i intervencions de manera immediata, alhora que adequades a les demandes de cada moment.
Si voleu fer alguna col·laboració, voluntariat, donació o aportació econòmica, us podeu adreçar a les entitats que treballen directament en la crisi humanitària i que trobareu en aquest enllaç: http://cooperaciocatalana.gencat.cat/ca/que-fem/accio-humanitaria/ucraina/
Voluntariat
Per oferir ajuda es pot contactar amb: