La Generalitat de Catalunya ofereix un servei públic gratuït d’acompanyament per persones que es trobin en situació d’insolvència a causa dels deutes acumulats

Dijous, 13 de febrer de 2025

La Generalitat de Catalunya ofereix un servei públic gratuït d’acompanyament per persones que es trobin en situació d’insolvència a causa dels deutes acumulats.
El servei es presta des del departament de Justícia i s'hi accedeix mitjançant el portal web segonaoportunitat.gencat.cat.

A qui d'adreça el servei?

A les persones físiques, tant empresàries (autònoms i empresaris individuals) com particulars que es trobin en situació d'insolvència.

Una persona és insolvent quan no pot pagar regularment les seves obligacions econòmiques o els seus deutes, o bé quan preveu que tampoc no els podrà pagar en un futur pròxim.

 

Si soc insolvent, quines opcions tinc

Existeixen diverses opcions judicials si no tens recursos suficients per fer front als deutes:

  • Amb la liquidació prèvia del patrimoni: Pots de demanar al jutjat un procediment anomenat concurs i convertir el valor dels béns de què disposis en diners per tal de pagar-los.
  • Sense liquidació de patrimoni: En aquest concurs no et caldrà desfer-te dels teus béns, però estaràs subjecte a un pla de pagaments d’entre 3 i 5 anys de durada.
  • Quan no disposes de patrimoni suficient per liquidar pots sol·licitar el concurs de creditors sense massa.

En tots aquests casos, pots sol·licitar l’exoneració del passiu insatisfet, mitjançant el qual obtindries el perdó dels deutes que no pots assumir.

Per poder sol·licitar-ho, cal que se’t consideri un deutor de bona fe, mitjançant el compliment dels següents requisits:

  1. No haver estat condemnat, en els últims 10 anys, per sentència ferma a pena privativa de llibertat, per delictes contra el patrimoni i l’ordre socioeconòmic, falsedat documental contra la hisenda pública, la Seguretat Social o contra els drets dels treballadors, quan la pena prevista sigui igual o superior a 3 anys.
  2. No haver estat sancionat, en els darrers 10 anys, per resolució administrativa ferma per infraccions tributàries molt greus (i alguns supòsits d’infraccions greus) de la Seguretat Social o l’ordre social (àmbit de les relacions laborals).
  3. Que el concurs no hagi estat declarat culpable, és a dir, que el jutge hagi resolt que no hi ha hagut voluntat de delinquir.
  4. No haver estat declarat culpable en el concurs d’un tercer, els últims 10 anys.
  5. No haver incomplert els deures de col·laboració i informació amb el jutge.
  6. No haver proporcionat informació falsa o enganyosa o haver estat negligent o temerari.

Demana una cita informativa al Servei

  • T’informem amb relació als requisits per iniciar el procediment de segona oportunitat, t’expliquem el procés, i t’assessorem sobre les opcions que tinguis com a deutor.
  • Fem una preavaluació de les possibilitats que tens per arribar a un acord amb els creditors.
  • Avaluem si cal una derivació a altres organismes o entitats.
  • T’ajudem a sol·licitar assistència jurídica gratuïta, si hi tens dret.
  • Et donem suport per preparar la documentació necessària per sol·licitar el concurs.

Fes el tràmit de sol·licitar una cita prèvia informativa

Demana l’acompanyament del Servei

Un cop realitzada la primera cita informativa, per tal que el Servei estudiï el teu cas i t’acompanyi i orienti en el procés, has de complir els següents requisits:

  • Soc una persona natural empresària (autònoma) o no empresària (particular).
  • He arribat a una situació d’insolvència o preveig que hi arribaré aviat.
  • En els darrers deu anys no he estat condemnat en sentència ferma per delicte contra el patrimoni, contra l’ordre socioeconòmic, per falsedat documental, contra la Hisenda Pública, contra la Seguretat Social o contra els drets dels treballadors.
  • En els darrers 10 anys no he estat sancionat per resolució administrativa ferma per infraccions tributàries molt greus (o alguns supòsits d’infraccions greus) de la Seguretat Social o de l’ordre social.
  • En els darrers 10 anys no he estat declarat culpable en el concurs d’un tercer (o, si ho he estat, he satisfet íntegrament la meva responsabilitat).

Fes el tràmit per sol·licitar l'acompanyament de manera telemàtica. Un cop que rebem la teva petició ens posarem en contacte amb tu per concertar una cita presencial o per videoconferència.

Darrera actualització: 13.02.2025 | 14:23