Serveis Socials Bàsics

Regidora


Marijó Aubarell Cruz

Descripció


Els Serveis Socials Bàsics municipals són el primer nivell del sistema públic de serveis socials.

Els Serveis Socials Bàsics municipals s'organitzen territorialment i inclouen els equips bàsics, els serveis d'ajuda a domicili i de teleassistència i els serveis d'intervenció socioeducativa no residencial per a infants i adolescents.

Els Equips Bàsics d’Atenció Social (EBAS) tenen com a objectiu promoure els mecanismes de prevenció i intervenció en persones i famílies o grups socials, especialment d’aquelles que es trobin en alguna situació de necessitat, vulnerabilitat i/o dependència, de risc o d’exclusió social.

Tenen un caràcter polivalent, comunitari i preventiu per a fomentar l'autonomia de les persones perquè millorin el seu benestar social i inclusió social i visquin dignament.

Finalitat


Els Serveis Socials tenen com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la vida mitjançant la cobertura de llurs necessitats personals bàsiques i de les necessitats socials.

Són necessitats socials les que repercuteixen en l'autonomia personal i el suport a la dependència, en una millor qualitat de vida personal, familiar i de grup, en les relacions interpersonals i socials i en el benestar de la col·lectivitat. Les necessitats personals bàsiques són les pròpies de la subsistència i la qualitat de vida de cada persona.

Els Serveis Socials s'adrecen especialment a la prevenció de situacions de risc, a la compensació de dèficits de suport social i econòmic i de situacions de vulnerabilitat i de dependència i a la promoció d'actituds i capacitats de les persones com a principals protagonistes de llur vida.

La finalitat dels Serveis Socials s’aconsegueix mitjançant les actuacions, els programes transversals, els projectes comentaris i les prestacions de serveis, econòmiques i tecnològiques que estableixi la Cartera de Serveis Socials.

Missió del servei


La missió és acompanyar les persones al llarg del seu cicle vital amb actuacions de promoció, prevenció i protecció i, alhora, oferir a totes les persones la cura i els suports necessaris perquè s’empoderin i siguin autònomes en el desenvolupament del seu projecte de vida i l’incloguin i vinculin al seu entorn familiar i comunitari.

Funcions dels Serveis Socials Bàsics


a) Detectar les situacions de necessitat personal, familiar i comunitària en llur àmbit territorial.

b) Oferir informació, orientació i assessorament a les persones amb relació als drets i els recursos socials i a les actuacions socials a què poden tenir accés.

c) Valorar i fer el diagnòstic social, socioeducatiu i sociolaboral de les situacions de necessitat social a petició de l'usuari o usuària, del seu entorn familiar, de convivència o social o d'altres serveis de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública, d'acord amb la legislació de protecció de dades.

d) Proposar i establir el programa individual d'atenció a la dependència i de promoció de l'autonomia personal, excepte en aquelles situacions en què la persona estigui ingressada de manera permanent en un centre de la xarxa pública.

e) Revisar el programa individual d'atenció a la dependència i de promoció de l'autonomia personal quan correspongui.

f) Acomplir les actuacions preventives, el tractament social o socioeducatiu i les intervencions necessàries en situacions de necessitat social i fer-ne l'avaluació.

g) Intervenir en els nuclis familiars o de convivència en situació de risc social, especialment si hi ha menors.

h) Impulsar projectes comunitaris i programes transversals, especialment els que cerquen la integració i la participació socials de les persones, les famílies, les unitats de convivència i els grups en situació de risc.

i) Prestar serveis d'ajuda a domicili, teleassistència i suport a la unitat familiar o de convivència, sens perjudici de les funcions dels serveis sanitaris a domicili.

j) Prestar serveis d'intervenció socioeducativa no residencial per a infants i adolescents.

k) Orientar l'accés als serveis socials especialitzats, especialment els d'atenció diürna, tecnològica i residencial.

l) Promoure mesures d'inserció social, laboral i educativa.

m) Gestionar prestacions d'urgència social.

n) Aplicar protocols de prevenció i d'atenció davant de maltractaments a persones dels col·lectius més vulnerables.

o) Gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques d'àmbit municipal i comarcal i les altres que li siguin atribuïdes.

p) Coordinar-se amb els serveis socials especialitzats, amb els equips professionals dels altres sistemes de benestar social, amb les entitats del món associatiu i amb les que actuen en l'àmbit dels serveis socials.

q) Informar a petició de jutges i fiscals sobre la situació personal i familiar de persones afectades per causes judicials.

La Llei de Serveis Socials atorga la competència dels serveis socials d'atenció primària a l’administració local, en atenció social individual i familiar, atenció a la infància i l'adolescència en risc, atenció social domiciliària per al col·lectiu de gent gran- principalment persones sense recursos suficients i que viuen soles- i, en general, per a les persones amb dependència.

Qui pot accedir als Serveis Bàsics Municipals?


L’accés als Serveis Socials Bàsics és un dret universal que queda establert en els articles 6, 7 i 9 de la Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials. Hi té dret tota la població en general, sempre que reuneixin els requisits següents:

  • Estar empadronat o empadronada a Santpedor.
  • Ésser ciutadà o ciutadana dels estats membres de la UE.
  • Per a les persones estrangeres, trobar-se en un estat de necessitat personal bàsica i d’acord amb els requisits establerts en la normativa vigent d’estrangeria i d’acollida i d’integració de les persones immigrades.
  • La resta de requisits d’accés establerts en l’ordenament jurídic vigent.

El dret d’accés s’entén sens perjudici dels requisits addicionals per a l’accés a determinades prestacions, d’acord amb la seva naturalesa, les seves característiques específiques i la seva disponibilitat.

Persones destinatàries


Els Serveis Socials s’ofereixen a tota la població i tenen com a destinataris les persones que necessiten informació, valoració, diagnòstic, orientació, suport, intervenció i assessorament individual, familiar o comunitari per a fer front a situacions de necessitat personal bàsica, de manca de cohesió social o familiar o de desigualtat i per a prevenir-les.

Són destinatàries dels serveis socials, especialment, les persones que estiguin en alguna o algunes de les situacions següents:

a) Discapacitat física, psíquica o sensorial.

b) Malalties mentals i malalties cròniques.

c) Necessitat social, com les relacionades amb la manca d'habitatge o amb la desestructuració familiar.

d) Drogodependències i altres addiccions.

e) Violència i delinqüència juvenils.

f) Exclusió i aïllament socials.

g) Vulnerabilitat, risc o dificultat social per a la gent gran, la infància i l'adolescència.

h) Violència masclista i les diverses manifestacions de violència familiar.

i) Discriminació per raó de sexe, lloc de procedència, discapacitat, malaltia, ètnia, cultura o religió o per qualsevol altra raó.

j) Problemes de convivència i de cohesió social.

k) El fet d'haver estat víctima de delictes violents, un mateix o els familiars.

l) Sotmetiment a mesures d'execució penal, propi o dels familiars.

m) Condicions laborals precàries, desocupació i pobresa.

n) Urgències socials.

o) Emergències socials per catàstrofes.

p) Petició d'asil.

Serveis prestats


Servei que ofereix cura, suport i acompanyament per millorar i/o complementar les capacitats i habilitats de les persones per a la satisfacció de les seves necessitats de manera autònoma o bé articulant els recursos necessaris per cobrir-les.

Els Serveis Socials Bàsics municipals estan dotats d’un Equip de treball format per dos treballadors/es i un educador/a social i un/a informador social, del Servei d’Ajuda a Domicili i de Teleassistència i del Servei d’Intervenció Socioeducativa no residencial per a infants i adolescents i d’altres serveis i projectes complementaris com el Programa de prestacions socials de caràcter econòmic.

L’atenció es fa en funció dels següents serveis:

 

ATENCIÓ A LA GENT GRAN I/O DEPENDÈNCIA

Servei integral d’atenció a la gent gran en aspectes que tenen a veure amb necessitats assistencials i situacions de dependència amb la finalitat de contribuir a fer que les persones grans gaudeixen d’una qualitat de vida digna en el seu entorn habitual.

S’adreça a les persones de 65 anys i més i s’ofereix informació i orientació sobre els recursos i serveis més adients per atendre les seves necessitats, posant l’èmfasi en l’atenció a les   situacions de manca d’autonomia i de dependència.

 

ATENCIÓ SOCIAL BÀSICA

Servei d’atenció de persones adultes que necessiten informació, orientació, assessorament  individual, familiar o comunitari, suport i intervenció social per a fer front a situacions de necessitat personal bàsica, de manca de cohesió social o familiar o de desigualtat i per a prevenir-les.

S’adreça a persones adultes d’entre 18 i 64 anys que presenten situacions de vulnerabilitat o en situació o risc d’exclusió social.

 

ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA

Servei d’atenció, orientació i assessorament adreçats a la família i en especial als infants, adolescents i joves, que prioritza la cobertura de les necessitats bàsiques, de prevenció i intervenció des del marc familiar, escolar i del lleure.

S’adreça essencialment a la infància i adolescència  de 0 a 18 que per la seva situació de dificultat personal, familiar, cultural, econòmica i/o educativa es trobi en situació de risc social.

Tipus d'atenció


Atenció de forma personalitzada a persones i/o famílies que, per diferents raons, necessiten suport social, amb la finalitat de poder realitzar una tasca preventiva, cobrir les seves necessitats bàsiques i acompanyar-los i orientar-los en el seu procés de recuperació.

Atenció especialitzada realitzada per professional del treball social o educació social, en funció de la situació plantejada.

Prestacions:

  • Informació, orientació i assessorament
  • Tractament social
  • Suport en la tramitació
  • Gestió de prestacions i ajuts
  • Derivació a programes i serveis especialitzats
  • Atenció a urgències socials

Canal d'accés


La recepció serà realitzada per un informador/a social que desenvolupa funcions d’informació i orientació bàsica a les persones que es dirigeixen als serveis socials, atenció telefònica, tasques de suport administratiu i gestió de l’agenda de les professionals.

La sol·licitud d’atenció, si és la primera vegada i no es té expedient obert, cal fer-la de forma presencial als serveis socials municipals.

Si es té expedient obert i un servei assignat, la sol·licitud d’atenció pot fer-se de forma presencial o telefònica.

Els correus electrònics no són mitjà vàlid per comunicar-se amb l’administració.

Les sol·licituds les ha de fer la persona interessada o bé mitjançant les formes de representació establertes.

El nostre compromís


  • Atendre i informar les persones que ho sol·licitin amb un tracte amable i respectuós.
  • Acompanyament en el desenvolupament personal i integració comunitària per facilitar l’autonomia personal.
  • Model d’atenció centrat en la persona.
  • Metodologia enfocada a l’acció i al canvi.
  • Oferir suport i acompanyament a les persones i famílies amb dificultats socials, vulnerabilitat o risc d’exclusió social.
  • Garantir la confidencialitat de les dades personals i de les dades de llur expedients.
  • Donar cita, en un màxim de 10 dies, per rebre atenció des dels Serveis Socials Bàsics municipals.
  • Complir els terminis de resolució del procediment administratiu per els tràmits i serveis vinculats.
  • Assignar un/a professional de referència que sigui l’interlocutor principal.
  • Facilitar a la ciutadania informació sobre la cartera de serveis, els recursos existents al territori i els criteris d’accés a prestacions i recursos que puguin ser d’interès (municipals i d’altres administracions).
  • Disposar de processos de recepció i d’atenció.
  • Millora de forma continuada del servei i introducció de mesures adreçades a millorar la informació i facilitar la relació amb la ciutadania.
  • Fer la màxima difusió entre la ciutadania dels serveis municipals i recursos existents al territori i d’entitats externes a través de les xarxes socials.
  • Mantenir la Cartera de Serveis de Serveis Socials actualitzada.
  • Fer difusió de la Cartera de Serveis de Serveis Socials.
  • Disposar d’un protocol d’atenció d’urgències socials.
  • Gestionar els avisos, les reclamacions, les queixes o els suggeriments que arribin al servei i facilitar la resposta a les persones interessades dins el període legalment establert.
  • Fer seguiment del contingut de la carta de serveis: anual.
  • Revisar la cartera de serveis de Serveis Socials anualment o bé en el moment que existeixin variacions normatives que afectin als serveis o canvis en l’organització o dels processos interns de treball.
  • Estandaritzar processos en l’atenció a les persones.

Ajuda'ns a millorar


Ajudeu-nos a millorar el servei:

  • Amb els vostres suggeriments o comentaris, mitjançant el formulari que teniu a la vostra disposició a la web www.santpedor.cat.
  • Fent-nos saber com més aviat millor les incidències detectades en la prestació dels serveis.
  • Sol·licitant una entrevista amb la Regidora de l’Àrea d’Acció Social.

 

Què esperem?

  • Que es tracti amb respecte al personal municipal dels Serveis Socials Bàsics.
  • Poder establir una relació basada en el vincle, la confiança, en el compromís i la col·laboració per a facilitar l’acompanyament de les persones al llarg del seu cicle vital perquè puguin arribar a ser autònomes en el desenvolupament del seu projecte de vida.

Equipaments


Darrera actualització: 24.01.2025 | 14:02