La Policia Local de Santpedor explica l’experiència en matèria d’inspeccions de consum en una trobada de la Diputació
La Policia Local de Santpedor ha estat convidada a la XIIIa Trobada de Serveis Municipals de Consum de Barcelona que es va celebrar ahir a Vilafranca del Penedès on va exposar el treball que realitza en l'à mbit de les inspeccions destinades a detectar incompliments del Codi de Consum. Santpedor ha estat un dels pocs ajuntaments que ha aprofitat el recurs de la policia local per tal d'aplicar el Codi de Consum com a eina de defensa dels consumidors, dins l'à mbit de les funcions de policia administrativa, i a partir de les quals el municipi ha articulat un model de polÃtica inspectora que ha permès realitzar 16 inspeccions de consum entre el 2012 i el que portem d'any. Aquestes actuacions han tingut com a resultat la incoació d'onze expedients sancionadors.
L'auditori de Vilafranca del Penedès va acollir ahir la VIIa Assemblea de la Xarxa Local de Consum a l'entorn de la qual es va desenvolupar la Trobada de Serveis Municipals que treballen en aquest à mbit. Més d'un centenar de delegats, entre polÃtics i tècnics, van prendre part d'aquesta jornada monogrà fica que té l'objectiu de compartir els models de polÃtica inspectora que desenvolupen els municipis. La Policia Local de Santpedor va ser convidada a aquesta trobada en qualitat de cos pioner en el desenvolupament d'aquest tipus d'actuacions que realitzen a partir de les competències en matèria de policia administrativa.
Conjuntament, el regidor de Medi Ambient, Xavier Codina, i el cap de la Policia Local, Moisès Gimeno, van presentar davant dels assistents l'estadÃstica amb el conjunt de les actuacions realitzades al municipi com a exemple d'organització policial petita que assumeix aquesta competència. En la seva intervenció, Gimeno va exposar la relació d'actuacions desenvolupades per la Policia Local que s'han centrat en tres à mbits diferents:
• la inspecció a diferents empreses de contractació de serveis bà sics a domicili;
• la inspecció a entitats bancà ries (8 en total entre 2012 i 2013);
• la inspecció a tres basars xinesos en l'à mbit fiscal i de seguretat dels productes comercialitzats;
En aquesta relació d'actuacions, el sergent de la Policia Local va destacar la inspecció conjunta que es va realitzar amb una altra policia local en un centre logÃstic de mercaderies d'origen xinès.
Les principals infraccions detectades fins ara
La relació d'infraccions que resulten de les inspeccions són de diferent tipologia en funció de l'activitat de l'organisme o empresa inspeccionada. AixÃ, en el cas del primer grup, destaca l'absència de la informació relativa al procés de sol•licitud de baixa del servei, un cop han passat els 7 dies necessaris per adherir-se al dret de desistiment. Les empreses de contractació de serveis bà sics tampoc adjunten el document que conté la informació sobre aquest dret del consumidor. També s'han detectat casos en que la mida de la lletra de les condicions generals del contracte és il•legible.
Pel que fa a les entitats bancà ries inspeccionades, en la majoria dels casos s'ha constatat que no tenien a disposició del client la informació actualitzada sobre les comissions i interessos que apliquen als serveis que donen aixà com les despeses repercutides en els esmentats serveis. Tampoc estaven a l'abast del client els fulls de reclamació. El treball realitzat per la policia ha estat adreçat a la inspecció de grans empreses que tenen una clara voluntat de no complir amb les obligacions de la norma, tal i com es desprèn del nombre de procediments sancionadors oberts.
Trobada dels serveis municipals en el marc de l'Assemblea de la Xarxa Local de Consum
La jornada va arrencar de bon matÃ, amb l'assemblea anual de la Xarxa Local de Consum que va debatre i perfilar el calendari de treball destinat a redefinir l'estratègia de treball en aquest à mbit durant el 2013. La inauguració de l'assemblea va anar a cà rrec del diputat delegat de Benestar Social, Salut Pública i Consum, Josep Oliva; del director de l'Agència Catalana de Consum, Alfons Conesa, i de l'alcalde de Vilafranca, Pere Regull. Finalitzada l'assemblea, es va obrir la Trobada de Serveis Municipals de Consum que va tenir com a eix la ponència marc sobre els beneficis de les inspeccions i una taula rodona destinada a debatre els models de polÃtica inspectora que apliquen ara mateix els diferents municipis de Barcelona.