L'Ajuntament de Santpedor resol tres expedients per vulneració del codi de consum amb una multa de 160.000 €

Dimecres, 31 de juliol de 2013

L'Ajuntament de Santpedor ha resolt tres procediments sancionadors per un valor de 160.000 euros en multes contra dues entitats financeres i una empresa de serveis per incompliment de diferents articles del Codi de Consum. Es tracta dels bancs Mare Nostrum (Caixa Penedès) i Banco Santander i de l'elèctrica Iberdrola a les quals se'ls han notificat multes per un valor de 55.000€, 50.000€ i 55.000€, respectivament. Les resolucions corresponents es van emetre el passat 2 d'abril, a iniciativa de l'alcaldessa i regidora de Governació, Laura Vilagrà.

 

Multa de 55.000 euros a Iberdrola
L'expedient a l'elèctrica IBERDROLA és fruit de les inspeccions realitzades per la Policia Local arran de la queixa de diferents veïns pel que fa a les pràctiques de comercials d'activitats de serveis bàsics a domicili, concretament, a PRODEGSA, nom comercial de l'empresa que oferia millores econòmiques en la contractació de serveis a través d'IBERDROLA. Arran de l'actuació es va constatar que el contracte que oferien els comercials no tenia l'adreça física a Catalunya, requisit obligatori segons el Codi de Consum, com tampoc s'hi explicava on es podien adreçar les reclamacions ni el procediment per donar-se de baixa del servei un cop contractat.

L'import de la sanció imposada per l'ajuntament de Santpedor és el resultat de dues infraccions diferents. La primera, amb caràcter lleu, amb una multa de 5.000 euros, per no tenir la capacitat d'oferir contractes, fulls d'informació al dret de desistiment, i l'oferta econòmica en les dues llengües oficials en el territori català, vulnerant el dret a les persones consumidores, incomplint les obligacions en matèria lingüística que estableix l'article 331-6 k del Codi de Consum. La segona, tipificada com a greu, contempla una sanció de 50.000 euros per l'incompliment, en relació amb la persona consumidora, de les normes relatives a la documentació, la informació i els registres establerts obligatòriament per al règim i el funcionament adequats de l'establiment, empresa, instal • lació o serveis. Els requisits obligatoris que estableix el Codi de Consum figuren als articles 252.4.4, 252.4.3, 252.5.2. Art 331-4.i.

 

Multes de 55.000 i 50.00 euros a Caixa Penedès i Banco Santander
Les sancions imposades a les entitats Caixa Penedès i Banco Santander són fruit d'una campanya d'inspecció generalitzada a les 8 entitats financers que operen al municipi que la Policia Local va desenvolupar el 5 de febrer a Santpedor en compliment de les funcions de control i inspecció en materia de policía administrativa. Les inspeccions es van fer amb una tècnica de Consum de la Diputació de Barcelona, amb la finalitat de comprovar si complien les obligacions que defineix el Codi de Consum de Catalunya. Concretament, es va comprovar si disposaven de rètol informatiu de full de reclamacions i dels fulls de reclamacions a l'oficina a disposició dels clients.

En el cas de Caixa Penedès, que acull una oficina del Banc Mare Nostrum, es va constatar que no tenia a disposició dels clients, convenientment actualitzades, les comissions habitualment percebudes pels serveis que presten amb més freqüència, com tampoc les despeses repercutides en aquests serveis. El mateix cas es va detectar amb els fulls oficials de reclamació, incompliment que ha suposat una sanció de caràcter lleu valorada en 5.000 euros per l'incompliment de l'article 331-4m.

Pel que fa al primer apartat d'incompliments, aquests amb caràcter greu, s'ha establert una sanció de 50.000 euros per la vulneració dels preceptes establerts a l'article 331-4.e del codi de consum, que regulen la informació i publicitat dels béns i serveis.

La darrera resolució fa referència a l'expedient incoat a Banco Santader, arran de la inspecció realitzada per la Policia Local a l'oficina que l'entitat té a Santpedor, durant la qual es va constatar que l'entitat incomplia les disposicions que regulen la informació i publicitat de béns i serveis pel que fa a la informació i actualització de les comissions dels serveis prestats amb més freqüència així com les despeses corresponents.
Es tracta d'un incompliment de caràcter greu per al quals el codi de consum preveu una sanció de 50.000 euros.

En tots tres casos, es tracta d'actes fermes per la via administrativa amb la possibilitat per part de les empreses sancionades de fer recurs de reposició davant l'ajuntament o bé, per la via judicial, amb un contenciós administratiu.

Darrera actualització: 15.06.2017 | 17:24