L’Ajuntament estudia exercir l’acusació particular en el cas de la mort violenta d’una veïna del municipi

Divendres, 10 de gener de 2014
L’Ajuntament estudiarà la possibilitat de presentar-se com a acusació particular en el cas d’homicidi que ha trasbalsat el municipi arran de la mort violenta d’una veïna del municipi. Es tracta d’una dona de 80 anys que va perdre la vida aquest dimecres al seu domicili a mans d’un home de 31 anys, també veí del municipi, i amb nombrosos antecedents per actes de violència. Així ho ha anunciat l’alcaldessa, Laura Vilagrà, durant la roda de premsa posterior a la signatura dels convenis d’adhesió de l’ajuntament santpedorenc a la xarxa RESCATi al programari de gestió i suport als processos de les policies locals, el SIPCAT, que ha tingut lloc aquest matí a la Capella de Sant Andreu de Santpedor.
 
Acompanyada pel conseller d’Interior de la Generalitat, Ramon Espadaler, Vilagrà ha reiterat el condol a la família de la víctima, Josefa V., de 80 anys, “tant per la pèrdua com per les circumstàncies dramàtiques en les quals s’ha produït”. L’alcaldessa ha volgut donar un missatge de tranquil•litat a la població bo i assegurant que “Santpedor és un poble tranquil” i que “malgrat que aquest fet ens ha trasbalsat a tots, es tracta d’un fet puntual”.Laura Vilagrà ha explicat que l’autor de l’homicidi, un santpedorenc de 31 anys, tenia nombrosos antecedents delictius per actes violents pels quals havia estat condemnat i empresonat. 
 
Reunió entre alcaldessa i conseller per valorar la situació
Aquest episodi ha posat damunt la taula la situació de vulnerabilitat en la que viuen les persones grans, les quals són el principal objectiu d’estafes i petits fets delictius. En aquest sentit, Vilagrà ha demanat al Conseller d’Interior “no abaixar la guàrdia i extremar les mesures de prevenció per protegir-los d’aquestes situacions”. Alcaldessa i conseller han mantingut una breu reunió, prèvia a la signatura dels convenis, durant la qual han valorat la situació i el cas succeït a Santpedor arran del qual s’han decretat dos dies de dol oficial.
 
En la línia expressada per l’alcaldessa, el conseller d’Interior, Ramon Espadaler, ha reiterat que “Santpedor és un municipi segur” i que aquest, “ha estat un fet puntual”. Malgrat reconèixer que els 4 homicidis que s’han produït a diferents punts del país no han estat un bon inici per al 2014, el titular d’Interior ha volgut traslladar “la certesa i la confiança” sobre la celeritat i eficiència de la tasca policial, que hora d’ara ha permès detenir i posar a disposició de la justícia tres dels quatre presumptes autors dels homicidis. 
 
Durant la roda de premsa, Espadaler també ha posat de manifest la millora que han registrat les estadístiques per causa d’aquest fet delictiu: els casos d’homicidi van minvar un 42% entre el 2012 i el 2013. Aquest percentatge es tradueix en  43 homicidis registrats l’any passat respecte els 74 registrats l’anterior.
 
Signatura dels convenis del programari SIPCAT i la xarxa RESCAT
El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, ha fet una visita institucional a Santpedor destinada a formalitzar la signatura d’adhesió de l’ajuntament a la xarxa RESCAT de radiocomunicacions d’emergències i seguretat de Catalunya. A banda d’aquest primer conveni, també s’ha signat la cessió per part del departament d’Interior de l’ús del SIPCAT, el programari de gestió i suport als processos de les policies locals. Fins el moment, s’han signat un total de 7 convenis RESCAT i 8 SIPCAT a la comarca del Bages.
 
L’acte, que ha estat presidit per l’alcaldessa de Santpedor i el conseller d’Interior, ha comptat també amb la presència de la directora general d’Administració de Seguretat, Maite Casado; el subdirector general de Coordinació de la Policia de Catalunya, Josep Milán; el cap de la Policia Local de Santpedor, Moisès Gimeno;  i l’intendent de l’ABP dels Mossos d’Esquadra al Bages, l’inspector Joan Carles Escobar. 
 
Què és la xarxa Rescat
La xarxa RESCAT és la xarxa de radiocomunicacions dels cossos operatius del Departament d’Interior i d’altres agents públics relacionats amb la gestió de les emergències de Catalunya (Mossos d’Esquadra, Bombers de la Generalitat, Bombers de Barcelona, Guàrdia Urbana de Barcelona, Servei d’Emergències Mèdiques, Agents Rurals, Agència Catalana de l’Aigua, Direcció General de Protecció Civil, policies locals i tots els ajuntaments sense policia local). 
A diferència dels operadors de telefonia mòbil, la xarxa pretén arribar a tots els indrets on siguin necessàries les comunicacions, tant a nuclis de població com a tot el territori rural, i aporta un grau de fiabilitat major per garantir la disponibilitat del servei en tot moment i especialment en situacions d’emergència. 
La xarxa està, a més, especialment dissenyada perquè sigui més robusta i fiable, sobretot en casos d’emergències, ja que no se satura per trucades de telèfons mòbils, té més cobertura al territori que la telefonia convencional i resisteix en cas de manca de subministrament elèctric. Garanteix també la confidencialitat en les comunicacions i dades.
Entre les característiques de la xarxa RESCAT destaca la possibilitat de tenir localitzats tots els terminals i vehicles equipats d’emissores mitjançant un sistema GPS, cosa que permet visualitzar en tot moment on són cadascuna de les unitats operatives. 
El Departament d’Interior ha ofert a totes les policies locals de Catalunya que també s’integrin en el mateix sistema de telecomunicacions que, d’aquesta forma, estan connectats permanentment amb el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) per comunicar-se en qualsevol cas d’emergència.
 
El SIPCAT
El Departament d'Interior, en el marc del projecte PISE (Plataforma integrada de seguretat i emergències), va impulsar un pla global de les emergències per a Catalunya que no sols involucra la Generalitat, sinó també les administracions locals.
El programari SIPCAT parteix d'una aplicació informàtica de seu local ja desenvolupada que ha servit de base per a la construcció del sistema, amb tots els requeriments funcionals i tècnics necessaris per assolir l'objectiu i l'èxit de les accions d'implantació del projecte (programari de gestió integral) a les policies locals de Catalunya.
Les característiques principals d’aquest aplicatiu són les següents:
-Possibilitat de treballar indistintament en local o en remot segons es vulgui, sense necessitat de disposar de costosos servidors en les dependències municipals.
-Funcionalitats avançades de gestió de la demanda (despatx), gestió i planificació d’activitats, gestió de recursos humans i materials, etc. 
-Quadre d’Indicadors de Gestió d’una policia local.
-Integració amb Centre d’Atenció de Trucades CAT 112. 
-Integració amb el SIP dels Mossos d’Esquadra.
-Integració amb el Servei Català de Trànsit.
-Integració amb el nou GIS corporatiu.
-Capacitat d’integració de plataformes de mobilitat (PDA) i certificats digitals, tramitació digital, etc.
Darrera actualització: 15.06.2017 | 17:24