L'Ajuntament ha cobrat les sancions derivades dels procediments sancionadors incoats l'any passat contra les empreses de subministrament ENDESA ENERGIA S.A. i IBERDROLA GENERACION S.A.U per l'incompliment de diferents articles del Codi de Consum en matèria de normalització, documentació, condicions de venda i de prestació de serveis, entre altres. Les multes imposades, que l'ajuntament va cobrar durant el mes d'abril, són resultat dels processos sancionadors iniciats els mesos de febrer i de març de l'any passat i suposen uns imports de 10.000 euros, en el cas d'ENDESA, i 55.000 més, a IBERDROLA.
Els expedients són fruit de les darreres inspeccions realitzades per la Policia Local arran de la queixa de diferents veïns pel que fa a les prà ctiques de comercials d'activitats de serveis bà sics a domicili. Aquest és el cas de la primera inspecció , que va tenir lloc a finals del mes de març del 2013, quan la Policia Local va supervisar l'actuació d'un equip de sis persones pertanyents a l'empresa COMBRAY, subcontractada per ENDESA ENERGIA S. A. Arran de l'actuació es va constatar que el contracte que oferien els comercials no tenia l'adreça fÃsica a Catalunya, requisit obligatori segons el Codi de Consum, com tampoc s'hi explicava de forma clara el procediment per donar-se de baixa del servei un cop contractat.
En aquest cas, la sanció imposada, que s'ha aplicat en el seu grau mà xim, correspon a una infracció en matèria de normalització, documentació i condicions de venda i en matèria de subministres i prestació de serveis, requisits obligatoris que recull el Codi de Consum als articles 252.4.3, Articles 252.4.2 i 252.5.2 i 252.5.2.
Malgrat la sanció, l'empresa COMBRAY segueix realitzant la seva activitat comercial utlitzant els mateixos contractes i l'ajuntament no té constà ncia que hagi aplicat cap mesura cautelar per evitar un perjudici al consumidor. Aixà es va constatar en una nova inspecció que va tenir lloc durant el passat mes d'agost –els dies 7 i 8, concretament- fruit de la qual se n'ha derivat un nou procediment per diferents infraccions de la normativa de consum.
En relació a la multa més elevada imposada a IBERDROLA, l'import de 55.000 euros és el resultat de dues sancions de 5.000 i 50.000€ i corresponen a dues infraccions diferents. La primera, de 5.000€, és fruit de l'incompliment del Codi de Consum en matèria lingüÃstica (Article 331-6 k), concretament al fet de no oferir contractes, fulls d'informació al dret de desistiment i l'oferta econòmica en els dues llengües oficials al territori català . La segona, de 60.000€, és conseqüència de la vulneració de diferents relacionats amb la protecció de la persona consumidora, concretament de les normes relatives a la documentació, la informació i els registres establerts obligatòriament per al règim i funcionament de l'empresa, instal•lació o serveis (Articles 252.4.4, 252.4.3, 252.4.2 i article 331-4.i del Codi de Consum). La infracció, tipificada com a greu, ha tingut com a resultat una sanció de 50.000 €, en el seu grau mitjà .