L’equip de govern de Santpedor fa balanç del primer any del mandat municipal

Dimecres, 29 de juny de 2016

Aquest mes de juny es compleix el primer any del  mandat municipal 2015-2019 des de la constitució dels nous ajuntaments, el 13 de juny del 2015. L’equip d’ERC que encapçala el govern a l’Ajuntament de Santpedor ha desenvolupat durant aquest període un conjunt de propostes incloses al programa #Avancem en qualitat i amb decisió amb el qual la candidatura va concórrer als comicis i va obtenir la majoria absoluta.

 

Un any després, l’equip de govern ha desenvolupat i/o posat en marxa més de la meitat de les accions que el programa de govern plantejava com a prioritàries. L’alcalde Xavier Codina considera que ‘l’execució dels projectes i actuacions que s’han anat portant a terme durant aquests primers 12 mesos s’ha fet d’acord amb els objectius estratègics que cada regidoria es va fixar a principi d’aquest mandat’. Codina ha destacat que, en alguns casos ‘hem pogut anar més enllà, fins i tot, gràcies al bon estat de les finances municipals’.

 

L’alcalde santpedorenc es mostra satisfet del treball que s’ha desenvolupat fins ara, segons ha explicat, ‘seguint l’objectiu de ser referents al Bages en l’aplicació de polítiques socials, urbanístiques, mediambientals, culturals, esportives i econòmiques. Tot plegat recollint les aspiracions i propostes de tots els santpedorencs i santpedorenques’.

 

 

Balanç per àrees

 

1.Promoció Econòmica, Governació i Via Pública

Són les tres àrees que, juntament amb Alcaldia, gestiona directament l’alcalde Xavier Codina.

 

Objectius: La millora global de la mobilitat i l’espai urbà amb intervencions continuades a la via i l’espai públic amb la finalitat de convertir els carrers i places en instruments de cohesió i de relació social. A nivell de Governació, s’ha treballat per mantenir la filosofia de proximitat de la Policia Local i de mecanisme de defensa dels drets del consumidor.

 

Accions més destacades: nova semaforització, millora de l’accessibilitat al Casc Antic, implementació del Pla Local de Seguretat Viària amb la supressió de voreres estretes i l’adaptació dels passos de vianants per a persones amb mobilitat reduïda. Entre les actuacions de Via Pública destaquen la finalització del projecte d’urbanització del carrer del Convent, amb les noves voreres de Can Jorba i la carretera de Navarcles, i l’obertura, en aquest sector, del nou parc de La Caputxeta.

 

Pel que fa a l’àrea de Promoció Econòmica i Comerç, s’ha creat una partida per al desenvolupament de l’economia local que per primera vegada inclou  l’impuls directe d’accions que fomentin i reactivin el teixit comercial al Casc Antic. A nivell empresarial, s’ha iniciat el desplegament de la Fibra Òptica als polígons industrials, alhora que s’ha posat fil a l’agulla al conjunt d’actuacions que cal desenvolupar de forma progressiva per millorar la urbanització i els accessos en aquestes àrees.

 

Des d’Alcaldia s’ha liderat el projecte de rehabilitació de Cal Clarassó amb l’objectiu de convertir-lo en nou equipament municipal tancant el finançament necessari per desenvolupar el projecte. La relació amb les entitats supramunicipals com la Diputació de Barcelona ha servit per a l’obtenció de finançament per a programes i obres, però també per desencallar temes pendents, com ara el canvi de titularitat de la carretera de Castellnou de Bages.

 

2.Cultura, Educació i Participació Ciutadana

Es tracta de les àrees que gestiona Agustí Comas, primer tinent d’alcalde.

 

Objectius: Des de l’àrea de Cultura, han prioritzat la inversió acció cultural com a eix de cohesió social i participació ciutadana. Paral·lelament, s’ha potenciat la creació artística i s’ha treballat amb el disseny d’iniciatives que permetin situar aquest sector com a motor econòmica i de divulgació patrimonial del municipi. A nivell d’Educació, s’ha treballat per potenciar la qualitat de l’ensenyament i l’èxit escolar i educatiu ha estat l’objectiu de les polítiques desenvolupades fins ara a partir del suport directe a la xarxa educativa municipal. Finalment, des de la Participació Ciutadana s’han posat en marxa consells municipals de participació i s’ha reforçat el treball conjunt amb el teixit associatiu en l’organització de festes i esdeveniments.

 

Accions: inici de les obres de remodelació i adequació de La Nau, introducció de nous espais i elements per potenciar i fer créixer la Fira de Sant Miquel i creació de nova programació estable de cultura i arts escèniques per tal de diversificar l’oferta i cobrir l’expectativa d’un públic més ampli. El nou Cicle de Clàssica al Convent n’és el principal exponent.

 

En Educació s’ha prioritzat l'ampliació del Institut i l'edifici de la Serreta en el conjunt de demandes encaminades a mantenir unes infraestructures educatives de qualitat. En clau pedagògica, s’ha potenciat del Consell d'infants com a eix vertebrador de la participació dels nens i nenes amb les polítiques municipals. Finalment, s’ha aconseguit mantenir l'oferta formativa de l'escola  Municipal de Música, l’Escola Bressol Municipal i la formació per adults.

 

Els fruits de la feina en matèria de Participació Ciutadana s’han visualitzat a partir del treball transversal amb les altres regidories: creació dels consells municipals d’Urbanisme i Medi Ambient i el de Comunicació; la posada en marxa dels pressupostos participatius i l’adquisició d’APP informatives.

 

2.Esports i Polítiques d’Igualtat

Núria Barba, segona tinent d’alcalde, gestiona les dues regidories.

 

Objectius: fer l’esport accessible a tothom a partir de propostes que permetin acostar col·lectius i persones a la pràctica esportiva d’acord amb el seu nivell i necessitats. Paral·lelament es posa en marxa un programa de millora i adequació de les instal·lacions per tal que puguin utilitzar-se d’acord amb aquesta finalitat.

 

Accions: s’han potenciat els ajuts econòmics als clubs i entitats esportives per tal de garantir la qualitat i el volum de l’activitat que desenvolupen. S’ha posat en marxa el treball per definir el projecte de remodelació de la Pista poliesportiva El Paller que es convertirà en un recinte tancat. Finalment, s’ha culminat el projecte de remodelació de les piscines municipals amb les darreres actuacions d’adequació de les instal·lacions.

 

En Polítiques d’Igualtat s’ha treballat per la implicació directa dels col·lectius i associacions en l’organització d’actes reivindicatius. S’ha posat en marxa una xarxa de treball conjunt per donar continuïtat a aquestes i altres accions durant tot l’any.

 

3. Urbanisme i Medi Ambient

Àrees sota la responsabilitat de Josep Illa, tercer tinent d’alcalde.

 

Objectius: el desenvolupament sostenible i la millora de la qualitat de vida són els reptes que hi ha al darrera de les accions que s’han estat desenvolupant des d’aquests dos àmbits prioritzant la preservació de l’entorn i de la biodiversitat, des del punt de vista mediambiental, i garantint un model desenvolupament racional que posi en valor el patrimoni

 

Accions: s’ha reconduït i impulsat la primera modificació puntual del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) de Santpedor, vigent des del 2013, amb l’objectiu de corregir errades i disfuncions detectades en la normativa del POUM. En el context de les actuacions urbanístiques externes s’ha participat activament en la Comissió Paritària de Seguiment de l’aeròdrom Barcelona/Bages i hem presentat al·legacions tècniques fonamentades al Pla Director Urbanístic Aeroportuari de l’aeròdrom, consensuant àrees d’exclusió de vols, amb l’objectiu que les activitats que s’hi puguin realitzar no comprometin la qualitat de vida dels nostres veïns i veïnes. A la urbanització del Mirador de Montserrat, una vegada inscrit definitivament al registre el projecte de reparcel·lació, hem contractat la revisió del projecte de col·lector en alta d’aigües residuals amb l’objectiu de programar-ne la seva execució, acció que és el primer pas per a la urbanització definitiva del sector.

 

Des de la regidoria de medi ambient s’ha posat especial èmfasi en la millora de la recollida porta a porta, i en la programació d’una campanya específica, que llençarem properament, per millorar el percentatge d’impropis de la fracció orgànica de la recollida selectiva. Mitjançant els ajuts als espais naturals protegits (zones humides), hem realitzat diferents actuacions a l’aiguamoll de la bòbila amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’aigua, i conjuntament amb els Agents rurals i associacions d’estudi, defensa i gestió de la natura hem executat actuacions per a la conservació de la biodiversitat de l’espai. També s’han iniciat els treballs previs que han de permetre planificar la recuperació ambiental del riu d’Or.  

 

 

4. Hisenda i Règim Intern

Totes dues àrees depenen de Judit Raja, quarta tinent d’alcalde.

 

Objectius: el manteniment d’una situació financera i pressupostària equilibrada a partir de la reducció de la despesa i l’optimització de recursos.

 

Accions: s’ha treballat per mantenir la tendència econòmica i financera dels últims anys amb una gestió acurada i responsable dels recursos aconseguint, l'any 2015, un import rècord de romanent de tresoreria positiu de 1.554.413 € d’euros alhora que s’ha complert amb la Llei de l’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera que marca el Ministeri d’Hisenda. Els principals resultats són un nivell d’endeutament molt reduït, per sota del 24%, el compliment amb la Regla de la Despesa, i l’obtenció d’un superàvit pressupostari positiu.

 

A aquests indicadors s’hi afegeix un període mig de pagament per sota el que marca la llei i la disponibilitat per a la realització d’inversions sostenibles a càrrec del romanent de tresoreria.

 

En col·laboració amb la regidoria de Participació Ciutadana s’han començat a treballar els pressupostos participatius, que seran una realitat dins aquest 2016.

 

 

5.Acció Social i Sanitat

La regidora responsable d’aquestes carteres és Laura Tarradellas.

 

Objectius: aconseguir la màxima autonomia i la millora de les condicions i qualitat de vida de les persones del municipi. Amb aquesta màxima, l’acció s’ha centrat, per una banda, en treballar per donar resposta a la població vulnerable per tal d’evitar el risc d’exclusió social a través de diferents mecanismes d’intervenció –atenció directa de les necessitats bàsiques, l’habitatge i l’ocupació- i, de l’altra banda, incidir en la millora del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD), augmentant la Cartera de Serveis perquè així, qui ho desitgi, tingui la possibilitat de viure el màxim temps possible i amb la millor qualitat en el seu domicili.

 

 

Accions: cal destacar projectes com la consolidació del servei d’Aula Socioeducativa, mitjançant la consolidació de la plaça d’ integradora social, el trasllat del servei i la millora de l’equipament amb la compra de material; i la modificació i millora del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD).

 

S’han seguit aplicant Mesures urgents per afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i pobresa energètica per tal de garantir l’aplicació de la llei 24/2015; s’ha fet detecció de les necessitats a nivell de l’habitatge i s’està treballant per augmentar el parc públic d’habitatge amb l’objectiu de fer front a les necessitats actuals i crear lloguer social assequible.

 

També s’ha implantat el programa de la targeta moneder i s’ha implementat el programa d’arranjaments d’habitatges per millorar l’autonomia de la gent gran, tots dos amb el suport de la Diputació de Barcelona. També s’han adquirit quatre dispositius d'avís acústic per als semàfors de vianants que ha distribuït entre persones amb disminució visual, s’ha fomentat la inserció laboral a través de l’adhesió al programa RUBIK i dels plans d’ocupació municipal.

 

S’ha fet seguiment i suport  al servei públic de Residència Municipal Can Jorba, inaugurada fa prop de dos anys. Finalment, Santpedor s’ha adherit com a municipi acollidor de persones refugiades i s’ha donat suport en el procés de creació de la Plataforma de Solidaritat pel municipi.

 

La tasca de la regidoria de Sanitat s’ha centrat en el desenvolupament d’una oferta formativa especialitzada en sectors que requerien suport arran de l’aparició de normativa nova –fitosanitaris i al·lèrgens-. Es manté el pla de control de la població de coloms i es vetlla per garantir el bon funcionament de l’assistència sanitària pública al municipi.

 

6.Turisme i Comunicació

El responsable d’aquestes regidories és Antoni Valverde.

 

Objectius: posar en marxa eines de planificació estratègica per desenvolupar el potencial cultural, arquitectònic, natural i comercial de Santpedor. Treballar en la marca Santpedor per convertir la vila en destinació turística familiar i de proximitat.

 

Accions: s’ha engegat l'aplicatiu de mòbil Natura Local per a la promoció de Santpedor a partir de rutes autoguiades sense deixar de banda punts d'interès com el casc antic o l’Aiguamoll de la Bòbila. Paral·lelament, s’ha començat amb la fase prèvia per a la redacció del al Pla Estratègic de Turisme.

 

En l’apartat de Comunicació, la principal fita ha estat la constitució del Consell Municipal, que fomenta i garanteix la transparència i la pluralitat en tota l’activitat comunicativa municipal, i s’ha consolidat el conjunt d’eines de que disposa el consistori per a la divulgació de l’actualitat municipal i del dia a dia de la vila. Finalment, s’ha apostat per fomentar el projecte de comunicació local de Ràdio Santpedor a través d’Ona Bages amb una més diversa programació.  

 

7.Patrimoni i Joventut

Ferran Balcells és el titular d’aquestes dues àrees.

 

Objectius: consolidar la inversió en polítiques de joventut garantint espais i projectes de qualitat que fomentin la solidaritat, la iniciativa i l’associacionisme. Impulsar la preservació del patrimoni arquitectònic i cultural a través d’eines que n’assegurin la seva protecció i divulgació.

 

Accions: els dos projectes destacats durant aquest primer any són la finalització del projecte de rehabilitació de l’Ermita de Sant Francesc, tancada al públic perquè el seu estat de conservació no en garantia la seguretat, per tal d’obrir-la de nou, i l’inici del treball d’elaboració del Catàleg de Patrimoni històric, arquitectònic i natural de la mà de la Diputació de Barcelona.

 

A nivell de Joventut, s’ha fomentat el suport als programes de lleure i cultura adreçats als joves del municipi, s’ha ampliat la programació anual amb noves activitats i la franja horària d’obertura del Lokal de la Vila. Finalment, s’ha donat prioritat a l’autoorganització dels joves per tal de fomentar la posada en marxa de propostes d’acord amb les seves preferències i necessitats intel·lectuals i de lleure. Prova d’això n’és l’Estiu Jove que enguany inclou activitats proposades i organitzades per ells mateixos.

Darrera actualització: 15.06.2017 | 17:24